Kolejny tytuł dla Verstappena? Zapowiedź sezonu 2024 w Formule 1

Written by on 28 lutego 2024

Po 3 miesiącach przerwy kierowcy Formuły 1 powrócą do rywalizacji o tytuł Mistrza Świata. Pierwszy wyścig sezonu rozpocznie się już w najbliższą sobotę, natomiast najlepszego kierowcę w stawce poznamy w grudniu. Czy sezon 2024 ponownie będzie należał do Maxa Verstappena, czy może ktoś powstrzyma Holendra?

W 2024 roku odbędzie się 75 edycja Mistrzostw Świata Formuły 1. Tytułu bronić będzie Max Verstappen, który w poprzednim roku został po raz 3 z rzędu najlepszym kierowcą, deklasując rywali – między Maxem, a drugim zawodnikiem (Sergio Pérez) było 290 punktów różnicy. W klasyfikacji konstruktorów najlepszym zespołem był Red Bull. Na dorobek tego zespołu złożyło się 575 punktów Verstappena i 285 Péreza. Na 22 rundy kierowcy Red Bulla wygrywali 21, z czego sam Holender najlepszy był w 19 wyścigach. Dodatkowo tylko raz nie znalazł się na podium – w Grand Prix Singapuru zajął 5 pozycję. Jedynym kierowcą z innego zespołu niż Red Bull, któremu udało się wygrać wyścig, był Carlos Sainz z Ferrari.

Terminarz sezonu 2024:

Na sezon 2024 zaplanowano 24 wyścigi, odbywających się na różnych kontynentach. Organizatorzy postarali się o poprawę organizacji i optymalizację terminarza pod kątem logistycznym, w efekcie czego Grand Prix Japonii odbędzie się w kwietniu (poprzednio odbywało się we wrześniu), natomiast Grand Prix Azerbejdżanu zostało przeniesione na wrzesień, które z kolei do tej pory rozgrywano w kwietniu.

Co ciekawe, w 2024 roku trzy wyścigi będą rozegrane w soboty: GP Bahrajnu, GP Arabii Saudyjskiej i GP Las Vegas. W dwóch pierwszych przypadkach zrobiono tak, aby zorganizować je przed rozpoczynającym się 10 marca Ramadanem, czyli świętym miesiącem dla wyznawców Islamu. Po kilku latach nieobecności powraca również Grand Prix Chin. To powrót na tor Shanghai International Circuit po 5 latach. Wcześniej rozgrywanie zawodów w tym miejscu było niemożliwe z powodu pandemii.

Początek sezonu tradycyjnie będzie się odbywał poza Europą. Można powiedzieć, że już tradycyjnie pierwszy weekend wyścigowy odbędzie się w Bahrajnie. Sezon rozpoczynany jest tam od 2021 roku. Kierowcy powrócą na Stary Kontynent w maju. Wówczas zaplanowano rundę we Włoszech, na torze Autodromo Enzo e Dino Ferrari zawodnicy powalczą w Grand Prix Emilii-Romanii. To również powrót do kalendarza F1, w 2023 roku walkę na tym torze uniemożliwiła powódź.

Pierwsza część sezonu zakończy się 28 lipca w Belgii. Następnie kierowcy udadzą się na przerwę, a do rywalizacji przystąpią 4 tygodnie później w Holandii. Ostatni weekend rywalizacji odbędzie się w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, finisz sezonu został zaplanowany na 8 grudnia.

Pełny terminarz startów:

  • 2 marca 2024 – GP Bahrajnu (Sakhir)
  • 9 marca 2024 – GP Arabii Saudyjskiej (Jeddah)
  • 24 marca 2024 – GP Australii (Melbourne)
  • 7 kwietnia 2024 – GP Japonii (Suzuka)
  • 21 kwietnia 2024 – GP Chin (Szanghaj)
  • 5 maja 2024 – GP Miami
  • 19 maja 2024 – GP Emilii Romagni (Imola)
  • 26 maja 2024 – GP Monaco
  • 9 czerwca 2024 – GP Kanady (Montreal)
  • 23 czerwca 2024 – GP Hiszpanii (Barcelona)
  • 30 czerwca 2024 – GP Austrii (Spielberg)
  • 7 lipca 2024 – GP Wielkiej Brytanii (Silverstone)
  • 21 lipca 2024 – GP Węgier (Hurgaroring)
  • 28 lipca 2024 – GP Belgia (Spa-Francorchamps)
  • 25 sierpnia 2024 – GP Holandii (Zandvoort)
  • 1 września 2024 – GP Włoch (Monza)
  • 15 września 2024 – GP Azerbejdżanu (Baku)
  • 22 września 2024 – GP Singapuru
  • 20 października 2024 – GP USA (Austin)
  • 27 października 2024 – GP Meksyku
  • 3 listopada 2024 – GP Brazylii (Sao Paulo)
  • 23 listopada 2024 – GP Las Vegas
  • 1 grudnia 2024 – GP Kataru (Lusail)
  • 8 grudnia 2024 – GP Abu Zabi

Grand Prix Bahrajnu (pierwszy weekend sezonu):

Bahrain International Circuit jest obiektem dobrze znanym w środowisku F1. Tak jak wspomniałem, to tam od 3 lat organizowana jest inauguracja sezonu, tam również odbywają się przedsezonowe testy. Na tym torze jest kilka dobrych miejsc do wyprzedzania, więc walki między kierowcami nigdy nie brakuje. Liczba manewrów wyprzedzania w trakcie wyścigów należy do największych w sezonie. Przyczyniają się do tego także strefy DRS – Bahrajn posiada aż trzy takie strefy. Kluczowym czynnikiem wpływającym na dynamikę zawodów jest szorstka nawierzchnia, która mocno obciąża opony i wymusza częste wizyty w alei serwisowej. W związku z tym na pierwszy weekend sezonu Pirelli zdecydowało się dostarczyć najtwardszą gamę mieszanek, a konkretnie C1, C2 oraz C3.

Harmonogram GP Bahrajnu:

  • 1 trening: 12:30 – 13:30 (czwartek, 29 lutego)
  • 2 trening: 16:00 – 17:00 (czwartek, 29 lutego)
  • 3 trening: 13:30 – 14:30 (piątek, 1 marca)
  • Kwalifikacje: 17:00 (piątek, 1 marca)
  • Wyścig: 16:00 (sobota, 2 marca)

Faworyci sezonu 2024:

Tak naprawdę w tym miejscu napisać by można nazwisko tylko jednego kierowcy. Oczywiście chodzi o Maxa Verstappena z Red Bulla. Dominacja z poprzedniego sezonu nie pozwala myśleć inaczej. Dodatkowo inżynierowie tego zespołu, ku zaskoczeniu wielu dokonali sporo zmian w bolidzie RB20, wprowadzając wiele innowacyjnych rozwiązań opartych na zeszłorocznej koncepcji Mercedesa. Efekty czego mogliśmy zaobserwować w testach przedsezonowych. Dodatkowo Holender był najszybszy pierwszego dnia testów, wykręcając czas o ponad sekundę lepszy od drugiego Lando Norrisa. Wówczas Max przejechał również najwięcej okrążeń w stawce. Podobnego zdania w kontekście faworyta do tytułu jest Fernando Alonso. W niedawnym wywiadzie Hiszpan powiedział: „Uważam, że Max jest mistrzem świata, a Red Bull będzie dominował w naszym sporcie. Do tego koncepcja, którą przedstawili w tym roku jest zaskoczeniem. Myślę, iż 19 kierowców na padoku już wie, że nie mają szans na zdobycie tytułu. To brutalny sport. Jednakże tak jest przez 99 procent twojej kariery”.

Bardzo dobrze w testach prezentowali się jednak także kierowcy Ferrari – drugiego dnia testów najlepszy był Sainz, a trzeciego Leclerc. Dodatkowo sami kierowcy pozytywnie wypowiadali się na temat bolidu przygotowanego przez włoską stajnię na tegoroczny sezon. Przede wszystkim udało im się wyeliminować ubiegłoroczne problemy związane z żywotnością opon. Bowiem szef zespołu Frederic Vasseur jest zdania, że tamte kłopoty są już za nimi. „Jeśli weźmiemy pod uwagę czwartkowe tempo i degradację opon podczas najdłuższego przejazdu, to różnica jest ogromna w porównaniu do ostatniego sezonu” – mówił Vasseur po drugim dniu testów. W związku z powyższym można wnioskować, że Ferrari powinno być lepsze, w porównaniu do roku poprzedniego. Choć oczywiście należy pamiętać, że z testów nie można wyciągać daleko idących wniosków, ponieważ w wyścigu sytuacja może wyglądać zupełnie inaczej.

Wydawać się może, że mimo wszystko zdecydowanie najlepszy będzie Red Bull. Ferrari zanotowało progres i na początku sezonu powinno być drugą najlepszą ekipą w stawce. Nie do końca wiadomo, jak będą się prezentowali kierowcy Mercedesa, którzy mieli inne podejście do testów. Mocny ponownie powinien być Aston Martin, zresztą sam Alonso uważa, że zespół zrobił duży krok w przód, zwłaszcza w porównaniu do drugiej części poprzedniego sezonu. Do zmian natomiast nie powinno dojść na dole klasyfikacji. Najgorszą drużyną pewnie pozostanie Haas, który co prawda przejechał najwięcej okrążeń w trakcie testów, ale obaj kierowcy tego zespołu nie prezentowali się w nich najlepiej.

Składy zespołów na sezon 2024:

Aston Martin Aramco F1 Team:

  • Fernando Alonso (14)
  • Lance Stroll (18)

BWT Alpine F1 Team:

  • Pierre Gasly (10)
  • Esteban Ocon (31)

McLaren Formula 1 Team:

  • Lando Norris (4)
  • Oscar Piastri (81)

Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team:

  • Lewis Hamilton (44)
  • George Russell (63)

MoneyGram Haas F1 Team:

  • Kevin Magnussen (20)
  • Nico Hulkenberg (27)

Oracle Red Bull Racing:

  • Max Verstappen (1)
  • Sergio Perez (11)

Scuderia Ferrari:

  • Charles Leclerc (16)
  • Carlos Sainz (55)

Stake F1 Team Kick Sauber:

  • Zhou Guanyu (24)
  • Valtteri Bottas (77)

Visa Cash App RB Formula One Team:

  • Daniel Ricciardo (3)
  • Yuki Tsunoda (22)

Williams Racing:

  • Logan Sargeant (2)
  • Alexander Albon (23)

Reader's opinions

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.