Current track

Title

Artist

Current show

Current show

Upcoming show

Background

Warsztaty Google News Lab na UJK

Written by on 22 października 2018

15 października bieżącego roku na Uniwersytecie Jana Kochanowskiego w Kielcach odbyły się warsztaty Google News Lab. Fakultet obejmował: zaprezentowanie funkcji zaawansowanych przeglądarki Google, objaśnienia pojęcia czym jest newsgathering czy obsługi narzędzia Google Trends. Studenci mieli okazje dowiedzieć się również jak weryfikować zdjęcia i wideo na poziomie podstawowym. Cały wykład poprowadził Daniel Rząsa, który jest wieloletnim dziennikarzem oraz szkoleniowcem Google News Lab w obszarze Europy Środkowo-Wschodniej.

Spotkanie rozpoczęło się od przedstawienia  Daniela Rząsy, którego kariera obejmuje redakcje Polskie, jak i zagraniczne (Citywire, HFMWeek). Obecny pracownik Google News Lab, specjalizuje się w dziennikarstwie finansowym i data journalist. Mówca zadał ważne pytanie w stronę studentów dziennikarstwa i komunikacji społecznej – „Kto chciałby zostać dziennikarzem po studiach?”. Odpowiedź jednak nie zaskoczyła. Mały procent osób na sali wybiera dziennikarstwo jako swoją przyszłą drogę, zdecydowana większość chcę iść w stronę public relations i marketingu. Sam mówca zaznaczył, że w obecnych czasach przypada 5 PR-owców na jednego dziennikarza.

Prelegent przekonywał młodych studentów do budowania własnego portfolio. Zaznaczył również, że w obecnych czasach bardzo dużym atutem w przyjęciu do pracy jest właśnie autoportret.

Rząsy pokazał między innymi przykład, jak warto być osobą kreatywną w pracy dziennikarskiej. Pracownik Googla, przedstawił sylwetkę studentki dziennikarstwa z Nowego Jorku, która odbywała praktyki w Cincinati Equirer. Dzięki swojemu wkładowi własnemu w pracę zleconą na praktykach, zdobyła nagrodę Pulitzera będąc jeszcze uczniem i nie pracując w żadnym medium.

Prelegent przedstawił krótko historie dotyczącą rozwoju Googla, który służył również jako inteligentna bramka SMS. Znana wśród wszystkich wyszukiwarka powstała w 1997 roku i w obecnym czasie prócz podstawowych wyników wyszukiwania docelowej frazy, umożliwia dostęp do dodatkowych informacji.

Na wykładzie zostały poruszone także kwestie używania moderatorów strony w celu znalezienia bardziej dokładniejszych wyników. Szkoleniowiec zaprezentował możliwości strony waybackmachine, która pozwala na przeszukiwanie materiałów z usuniętych witryn internetowych.  Daniel pokazał także, jak robić dokładny researching i przy pomocy modyfikatorów, łatwo znajdywać informacje potrzebne dla sytuacji. Nie brakło przedstawienia funkcji wyszukiwania głosowego, które ułatwia pracę w momencie gdy chcemy zamieścić tekst z nagranego dźwięku. Szczególnie dla studentów, zostały przedstawione możliwości Google Scholar, czyli wyszukiwarki internetowej zawierającej publikacje naukowe z wielu dziedzin wiedzy.

Wykładowca zauważył również problem istniejący wśród dzisiejszych mediów, czyli pojęcie fake news. Przywołana została sytuacja fikcyjnej postaci Piotra Niewiechowicza, który miał publikować informacje prawdziwe i nie prawdziwe. Sama postać została zapraszana na konferencje z udziałem ministrów. Cała postać Niewiechowicza, była fałszywa a samo nazwisko nigdy nie istniało. Mówca zaznaczył jak ważna jest „stara dobra zasada, sprawdzenia w dwóch niezależnych źródłach” oraz umiejętności spojrzenia swoim krytycznym okiem na każdą otrzymaną informacje.

Prelegent przedstawił również kolejną cząstkę funkcji wyszukiwarki Google, takich jak Google Street View, Google My Maps, czy Google Earth Pro, które umożliwia nam wizualizacje 3D niektórych miejsc na świecie.

Sam Daniel Rząsa zaproponował swój mail w razie większej ilości pytań na temat prezentowanych narzędzi. Zachęcił również do zapisywania się do darmowego programu Google News Lab pod adresem g.co/newstraining, które mogą ułatwić pracę przyszłym dziennikarzom i poszerzyć kompetencje w przyszłym researchingu.


Reader's opinions

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.