Current track

Title

Artist

Current show

Current show

Upcoming show


Święto królowej nauk, czyli piętnasta edycja Święta Ludolfiny

Written by on 14 marca 2025

W matematyce nic nie dzieje się przypadkowo, dlatego właśnie w marcu, a dokładnie czternastego dnia tego miesiąca, przypada to nietypowe święto. Tegoroczne obchody Święta Liczby π zostały uhonorowane w szczególny sposób. Uczestnicy tego wyjątkowego wydarzenia mogli posłuchać o matematyce w formie Pi-ematów, łamigłówek a także poznali praktyczne wykorzystanie nie tylko liczby Pi, która przydaje się przy obliczaniu pola pizzy. Nie zabrakło też odrobiny zdrowej rywalizacji i lekkiego wybiegnięcia w przyszłość.

Jaś o kole z werwą dyskutuje,

bo dobrze temat ten czuje.

Zastąpił Ludolfinę słowami wierszyka.

Czy ty już odgadłeś skąd zmiana ta wynika?

Dzisiejsze spotkanie zostało zorganizowane dzięki inicjatywie Katedry Matematyki Uniwersytetu Jana Kochanowskiego oraz Studenckiego Koła Naukowego ,,Rozmaitości”. Na auli zagościli nie tylko uczniowie liceów i techników, ale także nauczyciele i pozostali pasjonaci nauk ścisłych. Impreza została otwarta przez władze uczelni.

O wzajemnym oddziaływaniu geometrii i algebry

Doktor Andrzej Lenarcik z Politechniki Świętokrzyskiej przybliżył historię rozwoju pojęć matematycznych, które sięgają około trzech tysięcy lat przed Chrystusem.

Matematyka wchodzi do nas przez zmysły – mówił.

Poznaliśmy także historię Euklidesa- greckiego matematyka, którego głównym dziełem stały się Elementy, a jego teoria mówiła o punkcie, który nie ma miary.

Trudne rozumowanie greckie, można zrozumieć wyłącznie za pomocą relacji geometrycznych -podkreślił dr Lenarcik.

Doktor przybliżył także genezę słowa algebra, które pochodzi z arabskiego słowa al-dżabr, oznaczającego połączenie. Przybliżona została teoria, mówiąca o tym, że geometria pochodzi od odczuwania przestrzeni, a algebra pochodzi od odczuwania czasu.

Geometria to figury, zbiory, pojęcia miejsca, algebra to napisy, wyrażenia, własności działań. Podejście algebraiczne jest wtedy kiedy pewne pojęcie staje się po prostu napisem.

Dzięki Kartezjuszowi mamy układ współrzędnych, który ożenił algebrę z geometrią, dlatego, bo można było obiektom geometrycznym nadawać sens algebraiczny.

Te i inne teorie zostały szczegółowo omówione na przykładach, co angażowało zgromadzoną społeczność.

Kółko i krzyżyk w czwartym wymiarze

Zuzanna Żurek, studentka drugiego roku drugiego stopnia matematyki, a także członkini Studenckiego Koła Naukowego ,,Rozmaitości” przygotowała wykład dotyczący w głównej mierze czwartego wymiaru.

Einstein wprowadził ideę czasoprzestrzeni, w której czas stanowi czwarty wymiar – powiedziała

Dzięki mówczyni, przenieśliśmy się do Flatlandii- krainy płaszczaków, która w nieco zabawny sposób przybliżyła nam teorię wymiarów.

Wymiar zaczyna się od punktu, jak połączymy dwa punkty to już mamy odcinek czyli jednowymiarowy obiekt, jeśli połączymy dwa odcinki to już kwadrat dwuwymiarowy, później mamy trójwymiarowy, a jak połączymy dwa sześciany to pojawia się hipersześcian inaczej nazywamy tesseraktem czyli obiektem czterowymiarowym

Kółko i krzyżyk w czwartym wymiarze to nieco utrudniona wersja gry, którą wszyscy znamy. Największa różnica widoczna jest przede wszystkim w ilości plansz, bo jest ich więcej niż jedna. Zadanie pozostaje jednak takie samo, należy zająć trzy pola, w pionie, poziomie lub po skosie, jednak musimy to zrobić na więcej niż jednej płaszczyźnie.

Zabawa wywołała duże zainteresowanie wśród uczestników spotkania, którzy z zaangażowaniem odgadywali, którą pozycję powinno zająć kółko, aby wygrać.

Jak zaplanować własny fundusz emerytalny

Doktor Habilitowany Wojciech Jabłoński (Katedra Matematyki Uniwersytetu Jana Kochanowskiego) zabrał nas w podróż do przyszłości. Przybliżony został temat wartości kapitalizowania, a na podstawie przygotowanego wzoru i założeń, które obejmowały nawet inflację, mogliśmy przekonać się o wartości potencjalnych oszczędności za czterdzieści lat.

Arkusz kalkulacyjny Excel ma zostać udostępniony na stronie Katedry Matematyki, aby każdy zainteresowany mógł sprawdzić, jak może wyglądać jego emerytura pod kątem finansowym.

Konkurs πlnego słuchacza

Na koniec dzisiejszych obchodów odbył się konkurs, którego celem było wyłonienie najpilniejszego słuchacza. Początkowo zadano dziesięć pytań, np. Na ile małych tesseraaktów trzeba podzielić tesserakt w czterowymiarowej grze w kółko i krzyżyk? Osoby, które udzieliły poprawnych odpowiedzi, przeszły do finału by walczyć o tytuł πlnego słuchacza. Każdy z dziesięciu uczestników wykazał się ogromną wiedzą, która udowodniła ogromne zainteresowanie wszystkich zgromadzonych.

Impreza została zwieńczona wręczeniem nagród, a uczeń, który zajął drugie miejsce wspomniał:

Znałem odpowiedź na prawie wszystkie pytania, nie zgadywałem. W przyszłości planuję studiować informatykę, niewykluczone, że na tym uniwersytecie. Bardzo dobrze się bawiłem.

/Fot: Redakcja


Reader's opinions

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


Ta strona używa Akismet do redukcji spamu. Dowiedz się, w jaki sposób przetwarzane są dane Twoich komentarzy.