Seminarium muzyczne w Auli Magna
Written by Redakcja on 23 maja 2025
Po raz kolejny Aula Magna wybrzmiała dźwiękami śpiewu studentów Wydziału Sztuki. 22 maja odbyło się seminarium naukowo-dydaktyczne „Głos w rękach dyrygenta – praktyczne narzędzia do pracy z chórem”.
W tym wydarzeniu, udział wzięli dyrygenci chórów szkolnych i akademickich, nauczyciele muzyki oraz studenci. Uczestników warsztatów powitały: Prorektor ds. Kształcenia dr hab. prof. UJK Mariola Wojciechowska, Dziekan Wydziału Sztuki UJK dr hab. prof. UJK Katarzyna Ziołowicz oraz dr hab. prof. UJK Ewa Robak, zastępca dyrektora ds. artystycznych i studenckich Instytutu Muzyki UJK.
Jak ważną rolę w pracy piosenkarza odgrywa ,,rozśpiewanie”? Jak dodać odwagi młodym adeptom muzyki (i nie tylko) i wspierać je w początkach drogi artystycznej? Czy zawsze powinniśmy śpiewać na stojąco, a może jednak warto śpiewać na leżąco? Odpowiedzi na te oraz wiele innych pytań mogli poznać uczestnicy seminarium.
Swoje warsztaty, wykłady i dyskusje poprowadzili przedstawiciele m.in. z ZPSM Kielce, Stowarzyszenia Przyjaciół Chóru Kameralnego Fermata, Parku Kultury w Starachowicach czy Instytutu Muzyki UMCS-u w Lublinie. Dyrygent może być czarodziejem tworzącym muzykę, to on decyduje, jaki ,,kształt” będzie miało ,,zaklęcie” wypowiedziane przez jego wieloosobową ,,różdżkę”. Jednakże bycie czarodziejem nie jest łatwe – podobnie jak bycie dyrygentem. Oba te ,,zawody” wymagają wielu lat przygotowania, nauki i cierpliwości. Zaklęcia na początku nie zawsze wychodzą po naszej myśli, prawdopodobnie praca kierującego chórem nie od razu idzie jak
z płatka.
- Funkcje rozśpiewania
- Negatywne skutki po braku rozśpiewania
- 7 kroków rozśpiewania
- 7 kroków w praktyce
- Bilans zysków po rozgrzewce
- Uczestnicy seminarium
- Kwiecień plecień
- Kwiecień plecień
- Kwiecień plecień
- Metoda SLS
- Uczestnicy seminarium
- Materiały z seminarium
- Las i Kanon
- Teksty ćwiczeń
- Uczestnicy seminarium
Fot./Zofia Połetek
Fraszka 













