Current track

Title

Artist


I Turniej Historycznych Debat Oksfordzkich na Wydziale Humanistycznym UJK

Written by on 11 grudnia 2024

We wtorek 10 grudnia odbył się I Turniej Historycznych Debat Oksfordzkich na Wydziale Humanistycznym UJK. Inicjatywa powstała we współpracy dwóch kół naukowych WH: Hadekaen oraz SKNH, jak również koła z WPiNS – Egida Securitas.

W debacie wzięły udział cztery drużyny, złożone ze studentów UJK z kierunków; dziennikarstwo i komunikacja społeczna, historii, prawa oraz bezpieczeństwa narodowego. Moderatorami spotkania byli przewodniczący kół: Hadekaen – Zbigniew Krawczyk oraz Egida Securitas – Jan Papier.

Na rozpoczęciu wydarzenia swoją obecnością zaszczycił szereg znamienitych osób związanych z uczelnią, jak Pani rektor prof. Beata Wojciechowska, Pan dziekan WH dr hab. prof. UJK Jerzy Gapys, Pan dziekan WPiNS dr hab. prof. UJK Marek Leszczyński czy Pani dr hab. prof. UJK Renata Piasecka-Strzelec. Obecni również byli zastępca prezydenta miasta Kielce Pan dr Bartłomiej Zapała oraz przedstawiciel Muzeum AK w Krakowie Pan dr Piotr Wierzbicki.

Choć to nie pierwszy raz, gdy nasz uniwersytet organizuje takie wydarzenie, to jednak chwila jest historyczna, tak jak mówiła Pani rektor, ponieważ będziemy uczestniczyć w rytuale wypracowanym na Uniwersytecie Oksfordzkim – stwierdził dr hab. prof. UJK Marek Leszczyński.

Podczas wprowadzenia do istoty debat oksfordzkich Pan dr hab. prof. UJK Marek Leszczyński przybliżył swoją historię udziału w debacie nt. Stanu Wojennego, organizowanego przez prof. Antoniego Dudka.

Kto jest za, a kto przeciw, jest zupełnie losowe. Sensem debaty oksfordzkiej jest sztuka argumentacji i przekonania drugiej strony, niezależnie od naszych osobistych poglądów na dany temat. Format, który praktykują debaty oksfordzkie, uczy kultury wypowiedzi i ich zwięzłości. Współcześnie często o wynik debaty pytani są również widzowie. Należy więc szukać argumentów, które poruszą tak jury, jak i widownię. – dodał dr hab. prof. UJK Marek Leszczyński.

Następnie w ramach wprowadzenia do pierwszego tematu debaty, tj. Bohaterstwo czy szaleństwo? Debata na temat słuszności wybuchu powstania warszawskiego 1 sierpnia 1944 roku Pan dr Piotr Wierzbicki zaprezentował dwa filmy nt. II wojny światowej, akcji „Burza”, wkroczenia wojsk sowieckich na obszar II RP, a następnie o enklawach, tj. Rzeczypospolitych Partyzanckich. Po nagraniach pokrótce przybliżył rys historyczny wydarzeń przy pomocy prezentacji.

Powstanie warszawskie, to nie była tylko walka o stolicę, ale całą Polskę. Polacy, którzy walczyli mieli świadomość 21. lat niepodległej Polski, a wielu z nich pamiętało czasy, kiedy naszego kraju nie było wcale na mapach. Bez wybuchu powstania Stalin mógłby powiedzieć, że AK stała z bronią u nogi – dodał dr Piotr Wierzbicki.

Na koniec Pan dr Piotr Wierzbicki zaznaczył również inne wątki, które mogłyby zostać poruszone w debacie, tj. plan „zemsta”, a więc jedne z największych i najwcześniejszych oddziałów partyzanckich, sformowane na obszarze Kielecczyzny, które wyruszyły na pomoc powstańcom warszawskim, oraz podejście rządu na uchodźstwie w Londynie, który nie był zadowolony z decyzji o wywołaniu powstania.

W ocenie jury zwycięstwo odniosła grupa uznająca bohaterstwo powstania ze względu na lepsze przygotowanie, w tym referowanie bez czytania z kartek. Dysproporcja wyniosła 7 do 2 punktów.

 

Do drugiego tematu pt. Wyzwolenie czy zniewolenie? Debata na temat obecności armii Związku Radzieckiego na terenie Polski w latach 1944-1989, stanęły drużyny złożone ze studentów historii przeciwko studentom bezpieczeństwa narodowego oraz prawa. Strona historyków broniła tezy o wyzwoleniu Polski przez Armię Czerwoną, natomiast oponenci z WPiNS argumentowali za tezą o zniewoleniu Polski.

W ocenie jury zwyciężyła strona studentów z WPiNS przewagą 1 punktu. Jak zaznaczono, na ocenę tę główny wpływ miała lepsza prezencja.

Finałowym tematem debaty okazało się Bezpieczeństwo, a może utrata suwerenności? 25 i 20 lecie Polski w NATO i Unii Europejskiej. Zmierzyły się w nim drużyna studentów z WPiNS przeciwko drużynie studentów dziennikarstwa i komunikacji społecznej.

W ocenie jury zwyciężyła strona studentów z WPiNS przewagą 2 punktów.

Na koniec miała miejsce debata, w której udział wzięli wszyscy członkowie jury oraz przedstawiciele drużyn uczestniczących w finale.


Reader's opinions

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.


Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Pinterest
Share on Linkedin
Send by Whatsapp
Love