Eskalacja Superhorneta na rynek Europejski
Written by Redakcja on 14 lutego 2019
F/A-18E/F w kodowej nazwie Superhornet, to as Europejskich przetargów. Na ten moment jest faworytem w szwajcarskim i fińskim kontrakcie na nowe samoloty. Samolot miałby zastąpić swojego poprzednika F/A-18C/D Hornet, co jedynie poświadczyłoby o zaufaniu do firmy Boeing. W Niemczech, razem z Eurofighterem wyparł wielozadaniowego F-35, a w Polsce znajduje się na liście propozycji według programu Harp.
Pierwszy z tych samolotów, jako następca wersji C/D wystartował w 1995 roku. Ten 20 letni już myśliwiec, w 1999 roku zdążył zastąpić ikonicznego F-14 Tomcat znanego z filmu “Top Gun”. Pierwszym natomiast zagranicznym odbiorcą stała się Austria.
Super szerszeń przeżywa drugą młodość. Firma Boeing w 2017 zaprezentowała wersję rozwojową myśliwca, Block III. Oparta jest ona na projekcie ASH (Advanced Super Hornet). Projekt dał możliwość zmniejszyć echo radarowe i jednocześnie wykrycie samolotu. Samolot również charakteryzuję się nowymi rozwiązaniami w postaci zbiorników konforemnych i zwiększeniu zasięgu o 220 kilometrów, co daje lot dłuższy o 20, 30 minut.
Całkowicie odświeżony myśliwiec, pozwala na zainteresowanie na innym rynku niż Amerykański. Celem takiego zakupu są głównie kraje posiadające już starsze wersje samolotu. Interesantami więc są, Kanada, Kuwejt, Malezja, z Europy natomiast Finlandia, Hiszpania i Szwajcaria.
Kolejno Szwajcaria potrzebuje 40 myśliwców, natomiast Finlandia w jednym z największych przetargów w historii 64 maszyn. Samoloty typu Super Hornet w obu przypadkach, plasują się w pierwszej 5. Wyniki mają zostać ogłoszone w 2020 roku. W przypadku Finlandii rozważana jest również opcja zakupu E/A-18G Growler, czyli wersji samolotu do walki elektronicznej. Hiszpania planuje zaktualizować swoją flotę powietrzną o kolejne 20 myśliwców.
Sprawa zwycięstwa Super Horneta nad długim faworytem w przetargu, czyli F-35 została rozwiązana. Powodem były koszty utrzymania samolotu, oraz kwestia polityczno – przemysłowa. W obecnej chwili rywalizacja w Niemczech odbywa się między Super Hornetem i Eurofighterem. Zaletą dla szerszeni jest możliwość przenoszenia bomb atomowych B61 w ramach współdzielenia broni jądrowej.
Polski koncern rozważa zakup F/A-18, w zastępstwo wysłużonych SU-22 i MiG-29. Oferta jednak pozostaje w cieniu drogich w utrzymaniu F-35. Koncern Boeing jednak prócz szerszenia, proponuje zaawansowane wersje F-15. F/A-18E/F jest przystosowany do przenoszenia rakiet przeciw radarowych HARM i AARGM, czy pocisków JASSM, ma zostać również przystosowany do przenoszenia przeciw okrętowych pocisków LRASM. To bardzo istotny punkt w możliwości wzmocnienia polskich sił zbrojnych. Warto by Polski rząd zwrócił uwagę na ruchy krajów takich jak Niemcy czy Finlandia w wyboru myśliwca. Są to kraje które w przyszłości mogą uczestniczyć z Polską ramię w ramię w przypadku hipotetycznego konfliktu.