Current track

Title

Artist

Background

Konferencja naukowa o grach wideo na Wydziale Humanistycznym UJK

Written by on 15 listopada 2024

W piątek 15 listopada na Wydziale Humanistycznym UJK odbyła się konferencja naukowa pt. „Gry Wideo”, która przyciągnęła liczne grono studentów oraz osoby zainteresowane tematyką gier. Wydarzenie składało się z trzech paneli, w ramach których eksperci zaprezentowali swoje wystąpienia. Podczas wydarzenia również odbyła się debata poświęcona m.in. e-sportowi oraz realiom gier wideo.

Pierwszy panel rozpoczął się od wystąpienia dr. hab. Krzysztofa Kaszewskiego, który omawiał modyfikacje gier w mediach. Następnie inż. Dominik Kaliszewski zaprezentował specyfikę języków używanych w grach, a dr Mateusz Kot przeanalizował, komunikację graczy Pokemon Go. Dr Marcin Biernat omówił modele biznesowe w e-sporcie. Panel zakończył Jacek Jankowski z Wirtualnej Polski Media i IAB Polska, który zaprezentował szeroką perspektywę współczesnych gier wideo, koncentrując się na ich wymiarze marketingowym i społecznym.

Podczas wystąpienia Jacka Jankowskiego mogliśmy usłyszeć m.in. o wpływie gier na życie społeczne:

W USA był parę lat temu fajny trend nakręcony przez Facebooka, gdzie osoby, które nie miały interakcji społecznych, poprzez gry mogły poznawać nowych ludzi. W grach pojawiały się opcje wysyłania prezentów. Powodowało to, że wielu ludzi wchodziło na grupy, gdzie można było sobie takie prezenty wysyłać i lepiej grać. Przez to, że dołączali do tych grup, grali ze sobą, a później tworzyły się relacje, które często kończyły się tylko w świecie gry, ale była kontynuowana w  prawdziwym świecie — powiedział Jacek Jankowski.

Po krótkiej przerwie drugi panel rozpoczęła debata z udziałem Jacka Jankowskiego, Wojciecha Płeszki, Marka Pichety i Karola Tutaja, którą poprowadził Emilian Bebel. Dyskusja dotyczyła aktualnych trendów w grach, tworzenia remaków, rynku gier oraz rozwoju e-sportu.

Podczas rozmowy pojawił się temat tworzenia przez firmy remaków:

Remake to gra stworzona od zera, natomiast remaster to jest gra przebudowana pod względem graficznym lub dostosowana do nowych platform — tłumaczył Wojciech Płeszka.

Czy remake to skok na kasę? Tak. Czy twórca uderza w moją nostalgię? Tak, bo grałem kiedyś w twierdzę i kiedy zapowiedzieli, że będzie remake albo remaster to oczywiście to kupiłem. To samo było w przypadku Gothica. Wiem, że Gothic w pierwszej wersji jest bardzo drewniany i wiele osób nie zna tego świata. Fajnie, że takie gry są odświeżane i nowi ludzie będą mieli okazję poznać świat, w którym gracze się zakochali — powiedział Marek Picheta.

Został również poruszony temat rynku pracy w branży:

W takiej branży jest dużo zwolnień. Jest to przeinwestowany rynek, bardzo dużo specjalistów poodchodziło z dużych firm i zajęło się swoimi tytułami. Kolejne 2-3 lata to będzie totalna sinusoida i będzie niebiezpiecznie — stwierdził Jacek Jankowski.

 

Podczas ostatniego panelu zaprezentowali się: mgr Pawła Dyrduła, omawiający ochronę graczy jako konsumentów, mgr Krzysztof Chmielewski, który przeanalizował wizerunek gracza w polskim stand-upie. mgr Adrianna Linertowicz przybliżyła rozwój pixel artu. Całą konferencję zakończyło wystąpienie dr Przemysława Ciszka, który zaprezentował zastosowania AI w grach.

 

/fot. Redakcja


Reader's opinions

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.