Current track

Title

Artist

Background

Co czytają Polacy? Przyczyny popularności najpoczytniejszych tytułów prasowych w Polsce

Napisany przez , 2 czerwca 2020

Na polskim rynku, mimo ciągłego rozwoju Internetu i wiążącego się z tym spadku zapotrzebowania na zakup gazet, można zaobserwować duży przekrój prasy. Do najczęściej kupowanych zalicza się dzienniki.

Zgodnie z danymi zebranymi przez Spółkę Polskich Badań Czytelnictwa, w dziedzinie dzienników króluje ,,Fakt”, który czytany jest prze 3,9% respondentów, zaraz za nim z 2,1% ,,Gazeta Wyborcza”, ,,Super Express” z 2,0% i ,,Przegląd Sportowy” z 1,8%.
Bazując na tych badaniach można zaobserwować również to, że zarówno kobiety i mężczyźni często sięgają po ,,Fakt” i ,,Gazetę Wyborczą”, ,,Przegląd Sportowy” natomiast popularnością cieszy się w dużej mierze jedynie wśród płci męskiej.

Czytelnikiem wymienionych wyżej dzienników są osoby posiadające wykształcenie średnie lub wyższe, zamieszkujące duże miasta i zaliczające się do osób, których dochód przekracza 5tys. złotych. Stwierdzenie to potwierdza także próba porównania najbogatszych województw z tymi biedniejszymi, w województwie mazowieckim i wielkopolskim ,,Fakt”, ,,Super Express”, i ,,Gazeta Wyborcza” uzyskały wynik powyżej 3% głosów respondentów, natomiast już w biedniejszych województwach m.in. w świętokrzyskim ,,Super Express” nie przekracza 1%, natomiast ,,Gazeta Wyborcza” uzyskała wynik nieco ponad 1%, jeśli chodzi o województwo świętokrzyskie, to jego mieszkańcy najchętniej sięgają po prasę mającą zasięg lokalny – ,,Echo dnia”.

Trzy tytuły, które plasują się na pierwszych miejscach w sondażach PBC należące do dzienników różnią się nieco od siebie. ,,Super Express” jak i ,,Fakt” można zaliczyć do gazet formatu tabloidowego, słynących z afer politycznych i obyczajowych, skupiających się wokół tematu rozrywki i sensacji, ,,Gazeta Wyborcza” natomiast należy do prasy opiniotwórczej, jej celem jak sama nazwa wskazuje jest wywarcie konkretnej opinii w przypadku konkretnego tematu na odbiorcy. Dziennik ten jest jedyną pozycją z tego typu gazet, która cieszy się taką popularnością, pozostałe gazety opiniotwórcze takie jak ,,Rzeczpospolita” czy ,,Dziennik Gazeta Prawna” w statystykach przeprowadzonych przez Polskie Badania Czytelnictwa plasują się z wynikiem nie przekraczającym 1%.

Przyczyną popularności wybranej gazety opiniotwórczej jest zapewne światopogląd jaki ona wygłasza. Na przykładzie ,,Gazety Wyborczej” można stwierdzić, że większość jej czytelników postuluje poglądy centro-lewicowe i stroni od tych idących ku konserwatyzmowi.

Jednak ciesząca się popularność gazet obracających się wokół „taniej” sensacji i żyjących z afer, obrazuje Polaków jako ludzi lubujących się w poznawaniu ciekawostek z życia gwiazd. Strona mediamoje.pl wymienia także inne z powodów, które wpływają na sprzedaż tabloidów, przede wszystkim sensacja, gigantyczne nagłówki, przykuwające uwagę kontrowersyjne tytuły mają – na celu zachęcenia statystycznego Polaka do wyboru właśnie tej pozycji z wielu innych. Kolejnym powodem jest cena, która powoduje, że każdy obywatel może pozwolić sobie na zakup danego czasopisma i cieszyć się paletą informacji, które się w nim znajdują z różnych dziedzin. Tabloidy są swoistą formą rozrywki, co też wpływa na ich czytelność, stają się odskocznią po dniu ciężkiej pracy i towarzyszącemu zmęczeniu. W porównaniu z gazetami opiniotwórczymi i tekstami, które w niej występują często penetrowanie artykułów o tematyce politycznej czy biznesowej wiąże się z większym skupieniem co może być problemem po całym dniu.Obraz społeczeństwa jaki wyłania się po przeanalizowaniu tych badań to w dużej mierze górowanie rozrywki nad sprawami stricte społeczno-politycznymi.

Julia Szafranek


Opinie czytelników

Pozostaw komentarz

Twój email nie będzie opublikowanyWymagane pola są zaznaczone *


Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.


Kontynuuj czytanie